2018年11月3日星期六

真空斷路器 Vacuum Circuit Breaker

真空斷路器 VCB


        高壓掣櫃跟低壓掣櫃最明顯的分別是,高壓掣櫃常以一個真空斷路器佔用一個櫃,不會像低壓掣櫃一樣一個櫃上下擺放兩個空氣斷路器或多個模製外殼斷路器。
        現時的真空斷路器主要是以價格較高亦較耐高溫的鑄造樹脂(Resin Cast)這個級別主要用於11kV-66kV的高壓系統中,而在70年代時曾經出現過少量注氣式(SF6)斷路器在11kV的系統中。有部份的真空瓶是以玻璃製造,瓶的底部有一個約10毫米的水銀(汞)標記,如該標記消失了便代表瓶內的真空環境失去了效用。
        真空斷路器的基礎設計與空氣斷路器相類似,只有絕緣能力較高,機械性亦較強,最大分別的是在接點位置,以一個真空瓶密封起來,也沒有滅弧器,因為真空斷路器是以真空瓶內的真空環境來滅弧的。
       應用在11kV系統的真空斷路器,耐壓值多為12kV,電流值方面是630A,然後以電流互感器來限制電流量。
       在真空斷路器仍未普及時,香港是以油浸式斷路器(OCB - Oil Circuit Breaker)為主。





       連接掣櫃的接點除了會便用如圖的菊花頭,也會使用空氣斷路器常用的扁巴式來連接。



跳脫及閉合線圈在真空斷路器內也是經常出現,而彈簧衝衡電動機則按客戶要求而安裝了




高壓掣櫃外觀



高壓掣櫃用的工具通常也會較大,當然不同廠商的也不盡相同。







個人防護裝備 Personal Protection Equipment - PPE

高壓絕緣手套 Rubber Insulated Electrical Gloves


手套絕緣等級

要注意帶電及不帶電作業的耐壓值
兩者之間存在差異


防火衣 Anti-Arc Clothing

香港人比較陌生的裝備
縱使公司有提供也是存放多於使用




安全靴規格




An electrically insulating dielectric boot with an integral steel toe cap and vulcanized rubber sole for superior slip resistance. The Respirex Dielectric boot provides protection of up to 20kV over the complete boot for over 8 hours, and 35kV over the sole for 3 minutes.

BOOTY SHAFT

  • Yellow dielectric compound shaft
  • 200 Joule Epoxy coated Steel toe cap to EN ISO 20345
  • Seamless construction
  • Kick off lug
  • Extra shin protection
  • Adjustable height
  • Ankle guard
  • Non-wicking knitted nylon lining
  • Comfort insole (removable and machine washable)
  • REACH Compliant

BOOT SOLE

  • Blue vulcanized rubber sole for maximum grip - 30% better than a conventional safety boot sole
  • Slip resistance performance twice that required by EN 13287 SRA and SATRA TM144 standards
  • Cleated outsole for maximum grip
  • Two to three times the wear resistance of conventional soles
  • Fuel and oil resistant
  • Greater cut resistance than conventional soles
  • Resistance to hot contact 60 seconds 300℃.
  • Energy absorbing tunnel system conforms to EN 20345 E
  • Cold insulation to EN ISO 20345

ELECTRICAL PROTECTION

Complete boot :20 kV8 hours no damage
5 kVLess than 5mA Leakage current
Sole:35 kV3 minutes no damage

 

CARE

  • Machine washable at up to 40℃
  • Shelf life of over 10 years


本人的其他Blog

申請你的紐西蘭電業牌照及駕駛執照
Application your EWRB and Driving License in NZ
applicationnz.blogspot.com

紐西蘭生活 New Zealand Live
newzealand1943.blogspot.com

香港遊蹤  Signseeing Hong Kong
sightseeinghongkong.blogspot.com


2 則留言:

任何人留有政治言論,個別使用者將會被隔離這個網誌,或留言系統將會被限制,甚至關閉。
所有技術性問題,必須在網誌內進行提問,讓其他人也可以觀看,其他社交軟體一律不作回應,所以不用償試在其他社交軟體尋求一對一的提問。
如果進行匿名留言,有時候系統會當作垃圾訊息,需要審批才會出現,時間上會較遲。